Artikelen

“We maken goed eten beter”

"We maken goed eten beter" 1

Er is een restaurantketen met vestigingen over de hele wereld. Haar slogan is behoorlijk catchy en het management van de keten gebruikt deze slogan om het personeel te motiveren en om nieuwe klanten te werven. De slogan is “We maken goed eten beter”.

Er zit geen marketingstrategie achter de slogan, of achter het succes van de keten om miljoenen mensen naar zijn restaurants te krijgen. Iedereen houdt van lekker eten, dus het is onwaarschijnlijk dat er een persoon bestaat die er niet van houdt om goed eten beter te maken.

De restaurantketen voldoet echter zelden aan zijn eigen slogan. De restaurants zijn vaak slecht ingericht; tafels en stoelen zijn wiebelig en moeten nodig gerepareerd worden, medewerkers hebben vaak ruzie met elkaar, en het management lijkt zich maar al te vaak alleen bezig te houden met het klimmen naar hogere posities op het hoofdkantoor. De mening over het eten is dat het over het algemeen saai en smakeloos is, en vaak zelfs heel slecht.

Wanneer een nieuwe klant voor het eerst het restaurant binnenkomt om te proeven van het “we maken goed eten beter”-concept ziet hij een groep van lachende gezichten die de maaltijd verorberen alsof het ‘t beste eten ter de wereld is – net zoals de reclamemensen zeiden dat het was.

De nieuwe klant doet zijn best om de maaltijd op te eten, ook al voldoet het eten niet aan de fantastische beschrijving uit de reclame. Hij wil niet zijn ongenoegen uiten aan zijn twee vrienden die hem gesponsord hebben – het is immers een exclusief restaurant – en hij zit daarom in stilte de maaltijd uit.

Soms betaalt een nieuwe klant zijn rekening, verlaat het restaurant en zweert hij om nooit meer terug te keren. Soms denkt een nieuwe klant dat hij misschien gewoon op een slechte avond langs kwam. Misschien had het personeel een slechte dag omdat de reguliere kok weg was. Misschien waren de mensen die zeiden van de maaltijd te genieten gewoon vriendelijk om de nieuwe kok niet te beledigen. De klant besluit om het restaurant over een maand nog een keer te proberen.

Wanneer hij later terugkeert, ziet hij dezelfde groep vaste klanten die daar ook de vorige maand was. Ze maken nog steeds ruzie met elkaar over welke vork je moet gebruiken voor de salade, of de juiste manier om een wijnglas vast te houden. De manager negeert nog steeds de klant omdat hij vooral bezig is met het naar de zin maken van het hoger management dat verderop aan een tafel zit. Hij probeert ze wanhopig te overtuigen dat hij geschikt is voor een meer prominente functie in het bedrijf.

Wat nog erger is, is dat het eten nog steeds saai en smakeloos is en totaal niet voldoet aan de slogan uit de reclame. Maar de stamgasten eten nog steeds hun maaltijd enthousiast op alsof het hun laatste is.

De klant bedenkt dat wanneer hij de manager even weg kan halen bij zijn ‘hogere’ vrienden hij misschien wat dingen kan voorstellen die het goede eten echt beter kunnen maken. Hij heeft echter het vervelende voorgevoel dat hij dan te horen krijgt “maar we hebben het altijd op deze manier bereid” of “wij hebben dat al eens geprobeerd en dat vond de baas niet goed.” Hij verwacht zelfs dat hij te horen krijgt dat “het hoofdkantoor dit nooit zou toestaan.”

Dus in plaats dat hij zijn bezorgdheid uit, zegt hij niets. Hij verlaat het restaurant en zweert om nooit meer terug te keren. Hij zegt al zijn toekomstige reserveringen af, of hij loopt de deur uit en zegt zijn klandizie op via een klaagbrief aan het management.

Hij vraagt zich af hoe het restaurant kan overleven en waarom dezelfde groep stamgasten zo lijkt te genieten van het eten. Zijn conclusie is simpel; de stamgasten willen de dingen behouden zoals ze zijn. De inrichting en het eten zullen nooit veranderen zolang de keten wordt geleid door mensen die graag smakeloos voedsel bereiden en bezocht wordt door mensen die graag elke week hetzelfde willen eten.

3 reacties op ““We maken goed eten beter”

  1. Avatar

    Maandag 26 maart 2012 promoveerde aan de Rijksuniversiteit Groningen onderzoeker Remko Kuipers van het UMCG (Universitair Medisch Centrum Groningen) op het onderwerp: Oervoeding kan vertaald naar de 21e eeuw een belangrijke bijdrage leveren aan aan het gezond ouder worden.
    Het menselijk DNA is veel meer afgestemd op het voedsel dat in de oudheid beschikbaar was. Dat bestond toen uit meer eiwitten en omega-3 verzuren en uit minder koolhydraten en linolzuur.
    Ons voedselpatroon is in 10.000 jaar snel veranderd. Maar onze genen niet, die zijn nog gebaseerd op de omgeving en belevenissen van de jager/verzamelaar in de steentijd.
    Dat is logisch, omdat ons DNA zich langdurig daarop kon afstemmen.

    Het afstemmen gebeurde niet alleen op het voedselpatroon.
    Talrijke zaken uit die oudheid zijn hedentendage om dezelfde redenen nog in ons aanwezig met de erbij behorende krachten.
    Goethe zei al: “Alles is al een keer geweten, we moeten het alleen maar opnieuw weten.”

    Welaan, laten we de oude krachten in het nu aanwenden al was het alleen maar gezond ouder te worden.

    SMIB.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Don`t copy text!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang gratis een mystiek e-boek

Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief. Dan blijf je niet alleen gemakkelijk op de hoogte van interessante artikelen, nieuwe cursussen en leuke acties, maar ontvang je ook tijdelijk het exclusieve mystieke ebook 'De Tempel der Mensheid'.