Vrijmetselarij

Het belang van rituelen en symbolen in de vrijmetselarij

De misplaatste urgentie om onze loges nieuw leven in te blazen en de achteruitgang van het ledental te keren, kan ervoor zorgen dat we de vrijmetselarij juist schade toebrengen, vooral aan haar integriteit. De belangrijkste schade die we de vrijmetselarij toebrengen, is het bagatelliseren van haar ritualen en onze verantwoording aan een hogere macht. Dat dit laatste in de moderne Nederlandse vrijmetselarij een controversieel standpunt is, zou ons zorgen moeten baren.

We willen dat ze vrijmetselaars zijn, niet alleen leden. We willen dat ze wat weten wat de vrijmetselarij is. Niet hoe het ritueel opgevoerd moet worden, maar wat het ritueel betekent. Anders zullen veel van hen weggaan of sociale vrijmetselaren worden (alleen lid zijn voor de drank, het eten en de sociale aspecten)

De loge die alleen vrijmetselaars maakt, maar hen niet de koninklijke kunst leert, doet maar de helft van het werk dat ze dient te doen. Als we niet weten hoe we moeten inwijden, bevorderen en verheffen, als onze loges alleen ritualen “afdraaien”, dan zinkt de vrijmetselarij naar het niveau van een gezelligheidsvereniging. Nuttig als zodanig, maar op geen enkele manier uniek. Dan verliest de vrijmetselarij haar oorspronkelijke doel en kracht.

De tekst hierboven werd bijna honderd jaar geleden geschreven, in oktober 1923, door de vrijmetselaar Joseph Fort Newton in een speech die hij gaf tijdens een bijeenkomst van de Masonic Service Association of North America. Maar het zou vorige week geschreven kunnen zijn. De waarheid veroudert niet.

Esoterisch en occult

Veel nieuwsgierige geesten komen naar onze avonden voor belangstellenden en stellen vragen op online fora omdat ze geïnteresseerd zijn in de spirituele, occulte en esoterische dimensies van de vrijmetselarij.

Het klopt dat de meeste van hen die voor “occulte” interesses bij ons komen meestal op zoek zijn naar iets dat wij hen niet aanbieden, zoals magische krachten. Maar dat betekent niet dat de vrijmetselarij geen esoterische orde is.

Esoterisch betekent immers dat iets is bedoeld voor – of begrepen wordt door – slechts een klein aantal mensen met een gespecialiseerde kennis of interesse. Het argument kan zelfs worden aangevoerd dat wij in strikte zin ook occult (verborgen) zijn.

De volledige kennis van onze maçonnieke praktijken en filosofieën wordt alleen onthuld aan degenen die eerst “waardig” worden bevonden, daarna ingewijd, vervolgens bevorderd en daarna verheven. Geen moment eerder.

Mensen (m/v) horen al naar ons toe te komen met goede morele waarden. Een vrij mens van goede naam is een vereiste voor toetreden, niet het einddoel van de vrijmetselarij.

Vrijmetselaar worden is geen stap in de richting van iets dat je al doet. Het zou je naar het volgende niveau moeten brengen.

Als het gaat om de onderwerpen moraliteit en deugd bieden we niets dat je niet kunt vinden in religie of filosofie. Wat we aanbieden zijn esoterische rituelen met gelaagde symboliek die uniek genoeg zijn om ons te onderscheiden van vergelijkbare organisaties.

We bieden een breder perspectief op wat die dingen betekenen, vrij van dogma’s en de waan van de dag. Als we nieuwe leden willen aantrekken en behouden, bied hen dan de volledige breedte van dit bijzonder systeem dat alleen wij hebben en niemand anders.

Consumentengedrag

We hebben allemaal nieuwe leden zien binnenkomen die zichzelf wilden ontwikkelen en verbeteren. Maar het enige wat zij van de loge kregen waren symbolische werktuigen zonder betekenis en het “wijze” advies om het zelf uit te zoeken. Of de tegeltjeswijsheid dat je uit de vrijmetselarij alleen dat uit kan halen wat je er zelf in stopt.

We bieden verder geen enkele structurele begeleiding. Die houding is niet alleen lui maar maakt ons lethargisch. We gedragen ons naar de vrijmetselarij alsof we consumenten zijn en de koninklijke kunst een product is.

Wie heeft niet ooit een broeder of zuster horen zeggen dat ons ritueel “onzin is die je moet doorstaan” of “maar een spel is zonder enige betekenis”. Een angstaanjagend groot aantal vrijmetselaren bagatelliseert en ridiculiseert de esoterische kant van vrijmetselarij omdat ze het niet snappen en er daardoor dus niks mee hebben. Onbekend maakt immers onbemind.

Op zijn minst dienen we de rituelen en symbolen in de maçonnieke context met enige regelmaat te bestuderen, te overwegen en te bespreken. Ze zijn inherent aan wie en wat we zijn. Ze leren ons hoe goede mannen (mensen) beter worden.

Stop met proberen onze geliefde koninklijke kunst uit te hollen en te veranderen in een kroeg of een serviceclub. Stop met de indruk te wekken dat de vrijmetselarij vooral een kans is om even weg te zijn van de partner en de kinderen.

Stop met het wegnemen van het enige dat we hebben dat ons onderscheidt van kroegen en serviceclubs. Stop met de vrijmetselarij burgerlijk en middelmatig te maken. Want dan hebben we niks meer dat we nieuwsgierige geesten en harten kunnen bieden.

Lees verder: Tips voor een betere beleving van de vrijmetselarij

Gloriedagen

Laat onze aantallen maar dalen. We moeten af ​​van de oude, en te dure, infrastructuur en organisatorische ziekten die ons al tientallen jaren teisteren. We hoeven niet de gloriedagen te herstellen die we waarschijnlijk nooit hebben gehad.

We dienen introspectie en contemplatie niet alleen te herstellen, maar vooral nieuw leven in te blazen. We dienen de geestelijke verlichting die we via een moreel en deugdzaam leven hebben gevonden, zoals we zouden moeten doen, met elkaar te delen en door te geven.

Dit is niet nieuw.

De bekende maçonnieke auteurs Mackey en Pike schreven allebei uitvoerig over hoe de meeste vrijmetselaars nooit nadenken over wat onze rituelen doen of bedoelen.

Het probleem is dat veel mensen naar ons toekomen en denken dat we een magische schakelaar zijn die hen zonder dat ze er moeite voor hoeven te doen een ‘aha’-moment zullen geven. Consumenten die een product kopen.

Esoterisch praten en theoretisch onderzoek doen is eenvoudig. Het goed doen is moeilijk. Het probleem is dat het niet gegarandeerd is dat iedereen tijdens zijn reis tot een dieper inzicht komt.

De lessen van de vrijmetselarij zijn opmerkelijk eenvoudig, maar ze zijn ongelooflijk moeilijk om consequent in de praktijk te brengen. Transformatie vindt plaats wanneer we die lessen beginnen toe te passen.

Verder lezen: Waarom is in deze tijd mystiek nodig?

Verder lezen over symbolen en rituelen van de vrijmetselarij?

Gerelateerde artikelen

Abonneer
Abonneren op
guest

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

1 Reactie
Inline Feedbacks
Bekijk alle opmerkingen
ibolya
8 maanden geleden

Rituelen zijn bedoeld om je in een staat te brengen dat je juist naar binnen kunt treden. Het is niet het ritueel zelf dat belangrijk is, maar de staat waarin je gebracht wordt waardoor je grootser kunt gaan denken jezelf begint te ontdekken. Het is dus zeker geen onzin die je moet doorstaan. Kijk maar naar de monniken in Tibet. Die doen een heel ritueel, maar het gaat erom dat ze daarna in een staat zijn om bv compassie te voelen.