Vrijmetselarij

Carbonari – De Drie Zielen

Veel van ritualen en symboliek van de Carbonari draaiden om het getal drie. Dit getal stond volgens de orde onder andere symbool voor de drie zielen waaruit de mens bestaat.

Deze drie zielen werden als volgt omschreven:

  • De eerste ziel werd BA genoemd. Dit was de naam die de Egyptische priesters gaven aan de eerste of vegetatieve ziel.
  • RA stond voor de tweede ziel, ook wel de dieren- of zonneziel genoemd.
  • KA was de menselijke ratio en de derde ziel.

Deze Egyptische woorden samen spellen BARAKA, Arabisch voor de vierde ziel of de alchemistische “kosmische oven”.

In het Soefisme is Baraka de universele of goddelijke energie die door de gehele creatie stroomt en alles met elkaar verbindt. Door middel van meditatie en andere oefeningen proberen de Soefis deze energie op te wekken.

De Carbonari probeerden door hun ritualen en symbolen haar leden te vormen tot “completere” mensen. Adepten in wie de Goddelijke Baraka geopenbaard was.

Het rituaal voor de leerling graad bestond eruit om de eerste ziel of vegetatieve ziel te leren herkennen en onder controle te krijgen. De vegetatieve ziel is de oudste ziel van de mens en houdt zich voornamelijk bezig met te overleven en het zoeken naar veiligheid en bescherming. Dit zien we duidelijk bij baby’s die zich voornamelijk bezig houden met eten en veiligheid zoeken bij de moeder.

Doordat deze ziel duizenden jaren oud is, is zij het sterkste ontwikkeld. Deze ziel werd in de eerste graad naar boven gebracht doordat de kandidaat alles wat hem maar veiligheid kan geven werd ontnomen (zoals zijn zicht, materiele eigendommen en een bekende omgeving).

In deze “onveilige” situatie overheerst de eerste ziel en dit kon de kandidaat merken door lichamelijke dingen als transpireren en een verstarde houding. Ook vergroten de pupillen zich om zoveel mogelijk informatie uit de omgeving op te kunnen nemen. Een verstarde en angstige geest en lichaam en de gave om ongelooflijk veel informatie op te nemen en te verwerken kenmerken de eerste ziel.

Om de kandidaat de belangrijke symbolen en begrippen in te prenten werd hij in elke van de drie graden als eerste teruggebracht tot deze ziel voordat er werd gewerkt aan de hogere zielen.

Bij het rituaal voor de gezellengraad werd de dierenziel naar de oppervlakte gebracht en onderworpen. Deze ziel houdt zich bezig met sociale hiërarchie en de politiek die hierbij hoort. Deze ziel begint zich te ontwikkelen in kleuters en heeft zijn hoogtepunt in de pubertijd. Het houdt zich bezig met het analyseren wie in de gemeenschap sterker of zwakker is en bepaalt het sociale gedrag dat daarbij hoort.

In de gezellengraad kwam dit naar voren omdat de nadruk werd gelegd op de positie en de bijbehorende verantwoordelijkheid van de kandidaat in de wereld. Hem werd door middel van symboliek en allegorie duidelijk gemaakt dat hij niet klakkeloos diende aan te nemen wat anderen zeiden maar dat hij moest afgaan op zijn eigen oordeel.

De kandidaat zelf was de hoogste rechter en geen persoon of instantie had het recht afbreuk hieraan te doen. Hieruit diende de kandidaat af te leiden dat geen mens beter was dan een ander en hij nooit kritiekloos moest luisteren naar wat zogenaamde superieuren personen hem opdroegen.

Er werd sterk de nadruk gelegd op zijn plek of rol in de wereld en hoe hij deze diende in te vullen. De kandidaat werd tevens bekend gemaakt met het concept dat een mens uit meerdere facetten bestaat.

In de meestergraad kwam de menselijke ratio aan bod en worden de grote verbanden tussen de graden en de symbolen uitgelegd. De derde ziel is de jongste ziel in de mens en is gevormd om de binnen- en buitenwereld van de kandidaat te kunnen analyseren door middel van, en met behulp van, symbolen en abstracte begrippen.

Hoe goed een persoon is in de bètawetenschappen en rationele analyse hangt sterk af van hoe goed deze ziel zich heeft ontwikkeld. In het rituaal voor de meestergraad werd de kandidaat tevens herrezen uit de dood om aan te geven dat hij is herrezen uit de lagere zielen en nu open staat voor het Hogere. Deze herrijzenis greep ook weer terug naar het concept van de eerste ziel.

De Carbonari geloofde dat wanneer de kandidaat alle drie de zielen had geconfronteerd en hij deze onder controle had gekregen, er een vierde ziel ontwikkeld werd, namelijk de goddelijke ziel. Deze ziel zou ervoor zorgen dat de kandidaat inzicht kreeg in zijn plaatst in het universum.

Het universum draaide dan niet meer om hem alleen heen maar hij werd bekend met het feit dat alles en iedereen met elkaar verbonden was. Hij zag de ware reden achter de dingen. Hij kon de juiste verbanden leggen tussen zaken die voor een ander persoon leken alsof ze niets met elkaar te maken hadden.

Hij had dan “the Mason’s Word and second sight”. Volgens de Carbonari maakte deze Goddelijk ziel vooral gebruik van de intuïtie.

Als laatste is het nog interessant om te vermelden dat vrouwen, net als in de reguliere Vrijmetselarij, niet werden toegelaten binnen de Carbonari. De reden hiervoor was dat de Carbonari geloofde dat aangezien bij vrouwen de intuïtie al sterk ontwikkeld is, en dat vrouwen de goddelijke creatie beleven door hun zwangerschap, zij van nature al meer in contact staan met hun goddelijke ziel en daarom geen verdere scholing nodig hebben. Zeker niet van de minder ontwikkelde mannen.

Het lijkt erop dat Stregheria (Italiaanse hekserij) de vrouwelijke tegenhanger was van de Carbonari.

 

Gerelateerde artikelen

Abonneer
Abonneren op
guest

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle opmerkingen