Vrijmetselarij

Aannemingsprocedure

De bestaande aannemingsprocedure in de vrijmetselarij is goed genoeg. Het bewijs daarvoor wordt geleverd door de innerlijke kwaliteit van veel vrijmetselaars (m/v). Natuurlijk kom je wel eens een vrijmetselaar tegen waar je niet direct een affiniteit mee heb, of die compleet andere inzichten over het leven of de Koninklijke Kunst er op nahoudt. Maar dat is helemaal niet erg, en zeker geen bewijs dat de aannemingsprocedure niet werkt.

Als iemand een beetje de discussies in en buiten de loge volgt, dan ziet men dat enkele vrijmetselaars neigen naar een langere/selectievere aannemingsprocedure om zodoende teleurstellingen te voorkomen.

Minder vrijblijvend

Misschien dienen we dit juist om te draaien. De aannemingsprocedure mag best iets losser/informeler zijn, maar dat wanneer vrijmetselaars zijn ingewijd ze minder vrijblijvend met de Koninklijke Kunst bezig mogen zijn. Dit zou mogelijk veel teleurstellingen (van beide kanten) voorkomen.

Er is niets op tegen om Leerlingen te toetsen omtrent hun maçonnieke kennis voordat ze Gezel mogen worden. En Gezellen te toetsen voordat ze Meester mogen worden. Een mogelijke toetsing is het overhoren van een gedeelte van het catechismus, of bijvoorbeeld de vrijmetselaar in de werkplaats zelfstandig het Tableau van zijn graad laten uitleggen.

Nieuwe vrijmetselaars worden nu veel te vrij gehouden, en wordt er te veel aan hun eigen interpretatie overgelaten. Hierdoor kan het gebeuren dat er Meesters rondlopen die geen kaas hebben gegeten van de symboliek en methodes van de Koninklijke Kunst. Wanneer deze vrijblijvendheid te lang wordt toegestaan, dan wordt de Orde van binnen uit uitgehold. Dan wordt het onmogelijk om ooit nog een gemeenschappelijke betekenis of definitie van de Vrijmetselarij te geven, omdat niemand meer weet wat dat ook alweer was en waar de Vrijmetselarij goed voor is.

Lees ook: Tips voor een betere beleving van de vrijmetselarij

Verlies van betekenis

Als alle symbolen en ritualen door de vrijmetselaar zelf geïnterpreteerd mogen worden, dan verliezen deze symbolen hun betekenis en wordt het rituaal onbegrijpelijk. Als het niet uitmaakt wat de betekenis van het Schietlood is, dan maakt het ook niks uit dat het Schietlood wordt vervangen door bijvoorbeeld de Barometer.

Een strengere toetsing nadat de vrijmetselaar is toegelaten in plaats van een strengere toetsing vooraf zorgt er ook voor dat de vrijmetselaar vanzelf uit de Orde stapt als hij of zij erachter komen dat het niets voor hem is. En het garandeert dat de vrijmetselaars die zich wel zich verdiepen en doorzetten goede hoekstenen zijn om de toekomst van de Koninklijke Kunst op te bouwen.

Nu kan iemand Meester worden zonder ook maar iets van de vrijmetselarij begrepen te hebben. Dit is zowel jammer voor de vrijmetselaar als voor de Orde.

 

Gerelateerde artikelen

Abonneer
Abonneren op
guest

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

6 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle opmerkingen
Peter-Paul van Broekhuizen
Peter-Paul van Broekhuizen
8 jaren geleden

Bij de loge in Zwitserland waar ik thans lid van ben is het de gewoonte dat de d leerling of gezel die bevordert/verheven kan worden een bouwstuk oplevert. Het bouwstuk wordt beoordeeld door het bestuur. elk bestuurslid levert 5 vragen omtrent het bouwstuk bij de voorbereider in. De leerling/gezel leest een aantal weken later zijn bouwstuk en een overzicht van zijn werkzaamheden ( aantal bezochte loges, aantal bezochte verplichte instructies etc) in de werkplaats voor. De voorbereider stelt de leerling in aanwezigheid van alle Br. vragen naar aanleiding van zijn bouwstuk en over zijn algemen kennis ( meestal uit het… Lees verder »

Gottgens
8 jaren geleden

Hoewel ik je zorg begrijp en ik er voor een groot deel ook in meega, is het tegelijkertijd een bijzonder lastige kwestie. Het toetsen van de “kennis” van een Leerling en / of Gezel in dit model gaat uit van een (gemeenschappelijke) waarheid, bepaalt door een zittend bestuur, wat mijn inziens neigt naar dogmatiek. Er is niet één waarheid … De toetsing van de betekenis van gebruikte symbolen vind ik een goede suggestie. Hoeveel gezellen en meesters weten nou werkelijk wat de symbolische waarde van bijvoorbeeld de duimstok i.c.m. de passer is? Er meer over compareren om zodoende te horen… Lees verder »

AveFortuna
AveFortuna
7 jaren geleden
Reageer op  Gottgens

Is het niet zo dat – hoewel er misschien niet één waarheid is – er wel een bepaalde weg gevolgd wordt binnen de VM? Al voor de inwijding besluit je de waarheid op een bepaalde manier te benaderen, namelijk via de maçonnieke methode. Binnen de loge zou je kennis dus op basis van die gemeenschappelijke ‘waarheid’ getoetst kunnen worden.

Axel
Axel
8 jaren geleden

Dit is een beetje off topic, maar ik heb toch een vraag waar veel verscheidene antwoorden op worden gegeven, en waar niet zoveel duidelijk over is. Overal in de media etc. worden er dingen verteld over de illuminati, de nieuwe wereld orde, en verhalen rondom de illuminati bvb. de 666 chip. Mijn vraag is nou: Wat is het verband van de illuminati en de freemasons, en zijn hun bedoelingen echt kwaad? overal word ik gewaarschuwd voor tijden die komen gaan. Ik begin eerlijk gezegd bang te worden. Ik ben op zoek naar duidelijkheid. Dat er U.F.O’s komen van de regering… Lees verder »

Jolinde
Jolinde
8 jaren geleden
Reageer op  Hiram

Er is genoeg bewijs om te weten dat de chip het teken 666 is. Neem ‘m niet aan!
Dat de illuminati niet meer bestaat, is niet waar. Het is alleen geheim, omdat het al lang verboden is.

Hierboven las ik een reactie van iemand die dacht dat er niet maar één waarheid is. Jezus zegt: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.
Het is zó belangrijk om hier aan vast te houden!