Artikelen

Kennis, inzicht en wijsheid – deel II

Kennis, inzicht en wijsheid - deel II 1

Kennis, wijsheid, en inzicht lijken synoniemen, maar dat zijn ze niet. Ze hebben ieder een ander nut en een andere toepassing in ons leven.Wijsheid, inzicht en kennis zijn zegeningen van het ‘nu’. In dit artikel gaan we dieper in op deze begrippen en waarom ze zo belangrijk zijn.

Kennis

Volgens wijze meesters zijn er drie soorten van kennis:

  • theoretische kennis
  • praktische kennis en
  • intuïtieve (of goddelijke) kennis

Theoretische kennis is wat we leren uit boeken of hebben overgenomen van leerkrachten. Bijvoorbeeld dat de aarde rond is of dat er zwarte gaten in het universum bestaan.

Praktische kennis is het resultaat van ervaringen. Bijvoorbeeld wanneer je je brandt aan een kaars.

Er zijn drie soorten intuïtieve of goddelijke kennis:

  • De wijsheid die wordt verkregen door te mediteren of na te denken over de goddelijke essentie van de materiële wereld.
  • De wijsheid die wordt verkregen door de realiteit te zien als een reeks goddelijke lessen en ervaringen;
  • De wijsheid die wordt verkregen door meditatie en contemplatie op de onzichtbare immateriële wereld

Inzicht

Volgens wijze meesters zijn er drie soorten inzicht:

  • inzicht uit het intellect
  • inzicht uit wijsheid en
  • inzicht uit de intuïtie van het hart

Er zijn drie voordelen die het inzicht van het intellect ons geeft:

  1. Ten eerste is dat we hiermee onderscheid kunnen maken tussen wat nuttig voor ons is en wat schadelijk is,  en wat de consequenties zijn van ons handelen.
  2. Ten tweede kunnen we de verschillende niveaus van de mensen onderscheiden, bijvoorbeeld hoe tolerant of hoe intelligent ze zijn.
  3. Het derde voordeel van dit inzicht is dat we ‘snappen’ wat het beste is te doen in een bepaald moment of voor een bepaald persoon. Wanneer we vervolgens dit inzicht direct in de praktijk brengen dan zijn we weer dichter bij ons hogere (of ware) potentieel gekomen.

Inzicht gebaseerd op wijsheid heeft drie vormen. De eerste is dat men mededogen toont aan de gehele schepping. Hierdoor verdwijnt alle animositeit. De tweede is dat men waarneemt hoe het goede in alles zit. Hierdoor verdwijnt alle haast en stress. De derde is contemplatie van het goddelijke in de continue vernieuwing van de schepping. Dit verhoogt het gevoel van geluk in de zoeker en brengt hem tevens dichterbij het goddelijke.  Dit is het pad van de vrienden van God.

Inzicht uit de intuïtie van het hart is van drie soorten: inzicht gebaseerd op ervaring. Dit geeft ons het zicht om te onderscheiden; inzicht gebaseerd op redenatie, Dit is het zicht van de intellectuelen ; en inzicht gebaseerd op de visie van het hart. Dit is het licht dat serieuze zoekers in hun hart hebben.

Het soort intuïtie dat gebaseerd is op innerlijke visie is een licht dat schijnt op het hart van de reiziger. Het is een rechtstreekse, of anders een terugkerende, gedachte  die het hart binnenkomt en blijkt waar te zijn. Of anders de zoeker een onweerlegbare zekere kennis geeft die rechtstreeks van de onzichtbare werkelijkheid komt. Deze kennis behoort toe aan Hermes/Thoth.

Wijsheid

Wijsheid is het vermogen om iets te zien zoals het werkelijk is. Het is het nobele verschil tussen intelligentie en kennis. Het wordt toegekend aan, en verdeeld onder, de profeten en vrienden van het Hogere. Wijsheid is van drie rangen:

  • de rang van zien
  • de rang van spreken,
  • en de derde rang is te leven volgens het licht van wijsheid.

Wijsheid met betrekking tot de rang van zien is om elke daad te herkennen voor wat het eigenlijk is. Hierdoor kan de zoeker dingen juist duiden, en elk individu begrijpen op basis van zijn unieke kwaliteiten. Wijsheid met betrekking tot de rang van spreken omvat de gave om te spreken binnen de grenzen die gelden, de gave om aan het begin van een gesprek de ultieme consequenties en gevolgen waar te nemen van dat gesprek, en de gave om de innerlijke betekenis van elk gesprek te onderscheiden van zijn uiterlijke vorm. Dit is de basis van wijsheid.

Echter, om te leven in overeenstemming met wijsheid betekent om de juiste balans te handhaven tussen compassie en terechtwijzing in de omgang met mensen, om een evenwicht te behouden tussen hoop en vrees naar jezelf toe, en om een evenwichtige wisselwerking te behouden tussen ontzag en intimiteit in de relatie met het Hogere. Dit is de laatste rang van wijsheid. Hij die oren heeft, die hore!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Don`t copy text!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang gratis een mystiek e-boek

Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief. Dan blijf je niet alleen gemakkelijk op de hoogte van interessante artikelen, nieuwe cursussen en leuke acties, maar ontvang je ook tijdelijk het exclusieve mystieke ebook 'De Tempel der Mensheid'.