fbpx

Artikelen

De moeilijkheid om esoterische lessen te geven en te ontvangen – Deel II

In deel 1 gingen we wat dieper in op het geven en het ontvangen van esoterische lessen. Veel spirituele genootschappen, zoals de vrijmetselarij, hanteren redelijk strenge ballotage-procedures. De reden hiervoor is dat niet iedereen geschikt is om zich te voeden met spirituele kennis. Dat geldt vandaag de dag, maar dat was ook het geval meer dan 700 jaar geleden.

De belangrijkste reden is de scepsis van de materiële mensen richting immateriële zaken. Zoals een wijs gezegde luidt: “Wat de boer niet kent, eet hij niet.” In de esoterie zou een soortgelijk gezegde kunnen zijn: “Wat de materiële mens niet kan zien, ruiken, proeven of aanraken daar gelooft hij niet in.”

Hier is een gedeelte uit de Masnavi, het meesterwerk van de soefi Mevlana (meester) Roemi wat over deze scepsis gaat. De vertaling is van de hedendaagse soefi Abdulwahid van Bommel.


U suggereert. Dat heb ik al zo vaak gehoord, dat is echt uit de oude doos! Kom nu eens met iets anders.

Als iemand met een volkomen nieuw en origineel idee aankomt, hebt u er de volgende dag al genoeg van en vindt u het stom.

Zorg dat u van die kwaal geneest! Wanneer u ervan bent verlost komen u zelfs tot op de draad versleten woorden als nieuw voor!

Dat oude gezegde krijgt nieuwe takken en knoppen, en die schenken weer honderden vruchten die in trossen rijpen!

Hier kaart Roemi ons scepsis aan richting oude teksten en oude wijsgeren. Veel mensen denken dat iets dat 100, 300, 500, 1000 of 3000 jaar geleden is geschreven niet meer relevant is in deze moderne tijd. Alles wordt ‘oud’. Ook moderne inzichten. Maar de mens verandert niet zo veel. Onze kennis over de materiële wereld is misschien toegenomen, maar innerlijk verschilt de moderne mens bijna niet van de mens van (heel) lang geleden.

De profeten zeiden tegen de mensen van Saba: Wij zijn door God gezonden heelmeesters:
de Rode Zee ging voor ons open!

De heelmeesters van het lichaam werken anders, die luisteren naar het hart door de pols te voelen. Wij kijken rechtstreeks, zonder de pols te voelen, in het hart. Aan ons zijn intuïtieve inzichten gegeven; we kijken mét het hart.

Andere heelmeesters zijn van de gezonde voeding en het fruit, zij behandelen lichamelijke klachten en maken het ego sterk.

Wij zijn de heelmeesters wier woorden en daden één zijn, en door het licht van de goddelijke majesteit geïnspireerd zijn.

Wij weten welke daden voor u van werkelijke deugden getuigen en welke andere daden u van de ware weg doen afbuigen.

En dat woorden als de onze u naar de genade leiden, terwijl andere woorden u in moeilijkheden brengen en misleiden.

Voor andere doktoren is een monster van u urine voor uw toestand hoopgevend, voor ons is de openbaring doorslaggevend.

Wij profeten vragen voor iemands heling geen beloning, onze beloning komt van de Ware zonder tekortkoming.

Kom maar op met uw ongeneeslijke ziekten! Wij zijn een voor een een medicijn voor de spiritueel zieken!

Dit is het betoog van eigenlijk alle spirituele meesters. De essentie van spiritualiteit kan niet onderwezen worden. Het is een levenswijze, een levenskeuze, die tot uitdrukking komt in het dagelijkse leven. In de oudheid was de wijsgeer niet wijs omdat hij een theoretisch en abstract filosofisch systeem had ontwikkeld, maar omdat hij wijs leefde.

We vinden dit belangrijke verschil tussen de authentieke en moderne wijsheid terug in de uitspraak van Epicurus:
“Een timmerman komt niet naar je toe en zegt “Luister naar mijn betoog over de kunst van houtbewerking.’ Nee, hij maakt een afspraak voor het bouwen van een huis en bouwt deze. Doe hetzelfde. Eet als een man, drink als een man, trouw, krijg kinderen, neem deel aan het burgerlijke leven, verdraag beledigingen en tolereer andere mensen.”

De oude wijsgeren waren afkerig van mensen die simpelweg hun betogen lazen, deze theoretisch gingen uitleggen aan anderen, maar diezelfde lessen niet in de praktijk brachten. Sterker nog, ze vonden dat dit soort mensen zich moesten schamen. Ze zijn als een dokter die een patiënt moet behandelen, maar alleen aan hem de verpakking en de gebruiksaanwijzing van het geneesmiddel uitlegt.

Hoe de mensen van Saba wonderen vroegen van de profeten

De bevolking van Saba riep: 'Als jullie geneesheren van de geest zijn en zo wijs, is er van u medische kennis dan enig bewijs?

U bent net als wij afhankelijk van eten en slapen, en net als wij doet u zich tegoed aan wat er groeit rondom steden en dorpen.

Ook u heeft zich aan de wetten van aarde en water te houden, hoe kunt u dan de mystieke vogel in onze hartsgeheimen aanschouwen?

In de wereldse strijd van prestatie en competitie werpt u zich op als profeten, dus het enige dat erop zit is u voor te doen als profeten!

Wij hebben geen oren naar dat soort mooie praatjes en uw leugens kunnen ons niet raken: we laten van ons bloed geen karnemelk maken.

Een bekende uitspraak van de filosoof Voltaire is: “Perfectie is de vijand van het goede.” Wanneer perfectie niet alleen het doel is, maar de enige maatstaf dan is alles wat minder dan perfect is, niet goed. Ook spirituele meesters zijn niet perfect. Ze zijn geen engelen. Ook spirituele meesters moeten eten, slapen en naar het toilet. Ook zij struikelen wel eens, of zeggen een (onbedoelde) onwaarheid.

Wanneer je een Olympisch (fysieke) sporter bezig ziet, dan zie je dat hij of zij op een veel hoger niveau presteert dan dat jij nu kan. Mogelijk kun jij ook dat niveau bereiken, maar dan moet je heel hard daarvoor trainen. Normale mensen denken niet dat ze net zo snel kunnen rennen als Usain Bolt, zo goed kunnen voetballen als Cristiano Ronaldo of zo sterk zijn als Hafþór Júlíus Björnsson.

Wanneer het aankomt op immateriële prestaties, die we niet gemakkelijk kunnen zien met onze ogen, dan worden we sceptisch. Een spirituele meester die jarenlang heeft getraind presteert geestelijk op een veel hoger niveau dan die van ongetrainde mensen. Wij kunnen alleen zijn geestelijke spieren niet zien. En spirituele meesters houden geen wedstrijden om te zien wie de beste is.

In spiritualiteit zijn de grote mystieke meesters (en de mythische profeten) de winnaars van Olympische gouden medailles.

De profeten zeiden: Uw afwijzing is het resultaat van de ziekten van uw harten, u bent blind voor de waarheid: onachtzaamheid speelt u parten.

U hoort wel onze uitnodigingen, maar bent niet in staat om de juwelen in onze handen te aanschouwen.

Dat juweel, dat wil zeggen: de profetische uitnodiging, is voor het volk een test. Uw ogen kunnen zien wat de dorst!

Eenieder die vraagt: waar is het bewijs? toont met zijn vraag dat hij het juweel niet ziet opgesloten in verblinding ziet hij niet.

Mocht ooit de zon gaan spreken en zeggen: 'Sta op de dag breekt aan! Wat lig je nog? Spring op. Ik ben opgegaan.

U zegt: 'Hé zon! Waar kan ik het bewijs dat het dag is vinden? Dan zegt de zon stralend: "Vraag God om ogen, jij blinde! Wanneer iemand midden op de dag een lamp aan het zoeken is, blijkt daaruit dat hij werkelijk volkomen blind is.

Indien zowel de zonsopgang als het daglicht aan jou voorbijgaan. en je nog twijfelt aan de dag, zal voor jou de zon niet opgaan.

Maak dan niet je blindheid aan een ieder met woorden bekend, maar blijf zwijgend in blijde verwachting van Gods genade.

De zon en zonlicht zijn altijd mooie metaforen voor spirituele inzichten. Wanneer iemand ‘s nachts zegt dat ze zon niet bestaat omdat hij deze niet kan zien, dan vinden we die persoon dom en onnozel. Net als de persoon die overdag zegt dat de nacht niet bestaat.

Wanneer je in de spiritualiteit iets hoort wat je niet kan geloven omdat je het niet ziet, dan is het beter om te zwijgen en te hopen dat je het inzicht verkrijgt dan hardop met je ‘blindheid’ te koop te lopen.

Hé dag zoeker! Iemand die erin slaagt op het midden van de dag te vragen: "Waar is de dag? kan rekenen op een schaterlach.

Geduld en zwijgzaamheid vormen aanleiding voor Gods genade, midden in het bewijs naar bewijs zoeken, berokkent je schade.

Aanvaard het gebod: En wees stil met geheel uw hart, opdat u vanuit de wereld der zielen de verdienste daarvan ervaart.

O man van begrip! Als u na uw herstel niet wilt instorten, leg dan uw hoofd op de grond voor
deze fysieke en geestelijke Dokter.

Laat uw oppervlakkige praatjes achterwege en offer uzelf, uw leven, uw bezit en uw positie op voor die zegen.

Moge Gods genade en zegeningen over u komen, en de schepping u benijden, tot aan de verste horizonnen.

Indien u de harten en zielen van de doktoren zou respecteren en schouwen, zou u zichzelf
zien en uw reactie zou u berouwen.

Wanneer je “midden op de dag, de dag niet kan zien”, dan is dat niet alleen onwetend maar ook gevaarlijk. Want als je een goede dokter niet kan herkennen. dan weet je ook niet wat een slechte dokter is.

Al eeuwenlang lopen wanhopige, zoekende mensen in de armen van oplichters en charlatans. Maar wanneer een nepdokter wordt gearresteerd dan zeggen mensen niet dat echte doktoren niet bestaan.

Helaas geldt dat niet voor spirituele doktoren. Want elke keer wanneer een machtsbeluste sekteleider of een spirituele nepgoeroe in het nieuws komt dan is dat voor veel mensen bewijs dat echte spirituele meesters niet bestaan.

En zo blijft de scepsis, waarvoor Roemi ons in bovenstaand bericht voor waarschuwt, helaas maar doorwoekeren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Advertentie