Mystiek

De drie tests

Vroeger was het de traditie dat wanneer iemand tot leerling werd aangenomen, de meesters hem drie jaar lang testten op spirituele discipline. Indien de leerling in die drie jaren goed door alle drie de tests kwam, dan was hij gereed om het pad naar zelfrealisatie te betreden. Indien hij faalde dan stopte zijn reis.

De drie jaren

Het eerste jaar was gewijd aan dienstbaarheid aan anderen. Het tweede jaar diende de leerling zich te wijden aan gehoorzaamheid aan het hogere. En in het derde jaar diende hij te leren hoe hij zijn hart kon bewaken en beschermen.

Dienstbaarheid

Het is alleen mogelijk om andere mensen te dienen wanneer je jezelf hebt geplaatst op het niveau van ondergeschikte en alle andere mensen op het niveau van de meester. Anders gezegd, het eerste jaar moet de leerling iedereen, zonder onderscheid des persoons, zien als zijnde beter dan hem- of haarzelf. En hij moet inzien dat het zijn plicht is om iedereen van dienst te zijn. Hij mag voor zijn werk geen beloning verwachten of vragen, en hij mag op geen enkel moment denken dat hij door zijn dienstbaarheid en werk superieur is aan anderen. Dit is namelijk een destructieve instelling, en een van de meest voorkomende en besmettelijke ziektes van deze tijd.

Behalve dienstbaarheid diende de leerling in zijn eerste jaar ook niemand schade te berokkenen. Wat je ook doet, berokken geen schade aan anderen. Op het pad naar zelfrealisatie is dit de enige zonde.

Gehoorzaamheid

De leerling kan zich alleen richten tot het hogere (zijn hogere zelf of zijn hoger potentieel) wanneer hij zichzelf afsnijdt van zijn egoïstische verlangens en zelfzuchtige interesses. Hij dient zich te richten tot het hogere zonder daarvoor een beloning te verwachten in deze wereld of in de andere wereld. Noch dient hij zich te richten tot het hogere uit angst voor een hel of het verlangen naar een hemel.

In het tweede jaar, wanneer de leerling de drempel van de trap naar eenheid naderde, mocht hij zich door niets en niemand beledigd of gekwetst voelen. Hij moest geloof, hoop en liefde in zijn hart behouden, schuld en belediging accepteren en tevreden zijn. Omdat op het pad naar zelfrealisatie je beledigd voelen door anderen een vorm van ongeloof is.

Waakzaamheid

De leerling kan alleen zijn hart bewaken en beschermen wanneer hij zijn gedachten en behoeftes beheerst en hij zorgen uit zijn hart kan verbannen. In deze staat van intimiteit met het hogere is het hart beschermd tegen de plotselinge hinderlagen van achteloosheid.

In het derde jaar, wanneer de leerling toegang krijgt tot het domein van de eenheid, reageert de leerling met liefde en genegenheid op iedereen die hem kwaad berokkent. Want hij ziet niet alleen zichzelf in alles, en alles in zichzelf, maar hij ziet ook het hogere in alles en alles in het hogere. Hij moet zijn als een boom die een schaduw werpt op de omgeving om hem heen. De boom geeft fruit aan iedereen die een steen naar zijn takken gooit.

Pas wanneer de leerling alle drie de tests had doorstaan, mocht hij zich een adept noemen.

 

Gerelateerde artikelen

Abonneer
Abonneren op
guest

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle opmerkingen
Het overnemen van tekst is niet toegestaan
0
Wil je reageren op dit artikel?x
()
x