Maatschappij

De Tolerante Winkelier

Een man kwam binnen in de winkel van een handelaar in allerhande producten. Hij begon gelijk zeer fanatiek met de winkelier te onderhandelen over de prijzen van sommige producten. De winkelier luisterde rustig naar de man en stond hem vriendelijk te woord. Toen kwam een andere man de winkel binnen en de winkelier ging erg streng met hem om, onderhandelde zeer scherp met de man en spaarde hem niet in zijn commentaar.

Toen de beide mannen vertrokken waren vroeg de winkelassistent aan de winkelier: ”Waarom gedroeg u zich anders naar deze beide mannen?”

De winkelier antwoordde:
”De eerste man was niet van plan te betalen en uit ervaring weet ik dat hij zelfs niet eens van plan was om ook maar iets te kopen. Dus was ik niet in hem geïnteresseerd vanuit een professioneel oogpunt. Dit gaf me de vrijheid om me volledig te richten op het tonen van goed gedrag. Hij was oppervlakkig en dus stelde ik hem tevreden door vriendelijk naar hem te luisteren, wat het beste was wat ik in die situatie kon doen.

De tweede klant was serieus en echt geïnteresseerd om iets te kopen. En dus behandelde ik hem als een gelijke en deed ik zaken met hem op een professionele manier. Natuurlijk kreeg onze discussie hierdoor een hele andere vorm. De eerste transactie was erop gericht om narigheid met een oppervlakkig persoon te voorkomen, de tweede transactie was erop gericht om wederzijds voordeel te behalen. Ik concentreerde me op wat ter zake deed voor ons beider gewin. Natuurlijk kon ik hierbij geen amusement garanderen.”

Anders gezegd

Soms is het verstandig om te reageren op oppervlakkige en intolerante mensen door (ongemeend) beleefd te blijven en ze, voor het moment, te tolereren. Hierdoor kan men zich volledig concentreren op personen die gelijkgestemde ideeën er op na houden, maar die nog niet zo vastgeroest zijn in hun overtuiging en waar dus nog enige hoop is dat men ze kan bereiken.

 

Gerelateerde artikelen

Abonneer
Abonneren op
guest

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle opmerkingen