Artikelen

Filosofie leert onze kinderen wat ze niet leren van Google

Filosofie leert onze kinderen wat ze niet leren van Google 1

Ondertussen weten we allemaal dat de robotten eraan komen. In veel gevallen, zoals de zelfsturende auto, zijn ze er al. Futurologen voorspellen dat zowel kantoorbanen als fabrieksbanen door de robotisering als sneeuw voor de zon gaan verdwijnen. Verwacht wordt dat in de komende 20 jaar meer dan de helft van alle banen vervangen wordt door intelligente technologieën.

Dit betekent dat niet duizenden, maar miljoenen banen gaan verdwijnen. We zullen moeten accepteren dat onze kinderen in een hele andere wereld dan de huidige aan het werk gaan. Als ze al het geluk hebben dat ze dan een van de zeer zeldzame banen weten te bemachtigen.

Filosofie is geen wondermiddel om toekomstige problemen op te lossen. Maar het kan onze kinderen helpen om een krachtige en flexibele geest te ontwikkelen waarmee ze kunnen omgaan met de komende grote maatschappelijke ontwikkelingen.

Hoe kunnen pedagogen onze jongeren opleiden voor het maatschappelijke en professionele leven in het aankomende tijdperk van de robotten? Hopen dat het overwaait en geen negatieve consequenties voor ons heeft, is de bekende struisvogeltactiek. Dit zal ons niet helpen. Grote investeringen in wetenschap, technologie, computerstudies en wiskunde ook niet. Als de banen er niet zijn, dan zijn ze er niet.

In de nabije toekomst zullen schoolverlaters andere vaardigheden nodig hebben. In een wereld waar technische expertise steeds meer gespecialiseerd wordt, zullen alleen de mensen die zowel een sterke als flexibele geest hebben overeind blijven. We zullen mensen nodig hebben die de unieke vaardigheid bezitten dat ze vragen kunnen stellen en antwoorden kunnen geven die je niet op Google vindt.

Bijvoorbeeld, wat zijn de ethische consequenties van automatisering door machines? Wat zijn de politieke gevolgen van de massale werkloosheid? Hoe moeten we de welvaart verdelen in een sterk gedigitaliseerde samenleving? Onze samenleving zal in de toekomst niet alleen om wiskunde en economie gaan, maar in belangrijke mate ook om filosofie. En dan niet de academische filosofie die op universiteiten wordt onderwezen, maar de praktische filosofie die hetzelfde is als levenskunst.

Filosofie leert onze kinderen wat ze niet leren van Google 2Filosofie is een van de meest krachtige tools die we tot onze beschikking hebben om kinderen in staat te stellen vrije en verantwoordelijke personen te zijn in een steeds complexere, onderling verbonden en onzekere wereld. Filosofisch onderwijs op school biedt een pad naar een humanistische en levensvatbare democratische cultuur.”
– Michael D. Higgins, minister-president van Ierland

Nadenken en het verlangen om dingen te begrijpen, komen helaas niet zoals Aristoteles geloofde vanzelf. In tegenstelling tot bijvoorbeeld seks of roddelen, is filosofie niet een interesse die veel mensen hebben.

Bertrand Russell zat in de buurt toen hij zei: “De meeste mensen zouden liever sterven dan nadenken; en velen doen dit ook”. Hoewel we allemaal de capaciteit voor filosofie in ons hebben, is het wel een capaciteit die baat heeft bij educatieve culturele aansporingen.

De komende jaren verlaten robotten de werkvloer en gaan richting de kantoortuin, en jouw baan. Filosofie is moeilijk. Het eist dat je er elke dag praktisch in oefent, je ego opzij schuift, je openstelt voor de meningen van anderen, tolerant bent naar mensen die anders zijn dan jij en gaat luisteren naar een wijze(ere) leraar. Het druist in tegen alles waarvan we de afgelopen 40 jaar in onze seculiere, individualistische, postmoderne, materialistische en hedonistische maatschappij dachten dat het belangrijk was.

Filosofie helpt kinderen – maar ook volwassenen – om belangrijke (levens)vragen goed te verwoorden en antwoorden te vinden; niet via Google of Twitter maar door introspectie. In de filosofie zijn inzichten belangrijk, niet het ego. En het is deze kwetsbaarheid – deze ongemakkelijkheid – van de filosofie die maakt dat ze verankerd dient te worden in onze maatschappij en onze klaslokalen.

Filosofie zal er niet toe leiden dat de banen terugkomen. Het is geen wondermiddel voor de huidige of toekomstige wereldproblemen. Maar het kan ons individueel, en als maatschappij, weerbaarder maken tegen oppervlakkige meningen, oprispingen vanuit de onderbuik, de propaganda van demagogen en ongefundeerde zekerheden.

Indien filosofie in onze klaslokalen zou worden onderwezen dan zou ze ons de vaardigheden aanleren om de conventionele wijsheden van onze tijd aan te vechten en om te buigen in nieuwe paradigma’s die beter passen bij het nieuwe tijdperk. Onze kinderen zullen ons dankbaar zijn.

Zelf aan de slag met onze online cursus Toegepast Stoïcisme
Steviger in je schoenen staan? Rust en kalmte bewaren? Meer geluk en tevredenheid ervaren? Het is echt mogelijk.

De cursus Toegepast Stoicisme is de beste en meest volledige cursus die we hebben ontwikkeld. De levenskunst van het stoïcisme biedt je een pragmatische en effectieve manier om met de pieken en dalen van het leven om te gaan.

De cursus bevat genoeg materiaal om de rest van je leven mee aan de slag te gaan. Bij voldoende oefening en door jezelf open te stellen voor een nieuwe levenswijze kun je leren om de chaos die het leven soms is, beter het hoofd bieden. En leren om te bepalen hoe je omgaat met de gebeurtenissen die je overkomen. Je kunt meer vrede krijgen met het feit dat je niet op alle gebeurtenissen invloed hebt.

In je eigen tijd en tempo aan jezelf werken; voor slechts 44,95 euro kun je meteen aan de slag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Don`t copy text!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang gratis een mystiek e-boek

Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief. Dan blijf je niet alleen gemakkelijk op de hoogte van interessante artikelen, nieuwe cursussen en leuke acties, maar ontvang je ook tijdelijk het exclusieve mystieke ebook 'De Tempel der Mensheid'.