Artikelen

Praktisch Stoïcisme: Week 8

Praktisch Stoïcisme: Week 8 1

Hier is een stoïcijns inzicht waarmee je in je dagelijkse leven een week lang kunt oefenen. Onder de oefening kun je jouw ervaringen met het in de praktijk brengen van de stoïcijnse wijsheid met anderen delen.

Wij kijken uit naar het delen van mooie inzichten waarmee we elkaar verrijken en aanmoedigen.

Waarom Praktisch Stoïcisme?

De stoïcijnse Keizer Marcus Aurelius schreef:

“Praat niet over wat een goed mens is, maar wees er een.”

Zijn mede-stoïcijn Epictetus schreef in zijn Encheiridion (52) hetzelfde, maar hij gebruikte iets meer woorden:

“Het eerste en meest noodzakelijke punt in de filosofie is het toepassen van de principes zoals: ‘Lieg niet’; het tweede punt is de bewijsvoering waarom wij niet moeten liegen. Maar wij verspillen onze tijd aan de vraagstelling en al onze kracht is daarmee gemoeid. Maar het eerste punt verwaarlozen wij volledig. Dus liegen wij, maar staan aan de andere kant direct klaar om te bewijzen waarom wij niet moeten liegen.”

Praktische oefening: Wat is het je waard?

Deze week gaan we om te oefenen aan de slag met een inzicht van Seneca waarin hij ons eraan herinnert dat “dingen” zelden de waarde hebben die wij eraan toedichten (Morele Brieven XLII 6):

“Daarom moeten we met betrekking tot de dingen die we nastreven en waarvoor we grote inspanning leveren, deze waarheid noteren, of ze bezitten geen waarde voor ons, of we dienen de waarde voor ons goed te overwegen. Sommige objecten zijn namelijk overbodig, andere zijn niet de moeite waard die we ervoor leveren of de prijs die we ervoor betalen. Maar we zien dit niet duidelijk, en we denken dat dingen als gratis aan ons worden gegeven terwijl ze eigenlijk heel erg duur zijn.”

We leven in het tijdperk van doorgeslagen consumentisme en materialisme. Deze zijn niet beperkt tot onze moderne tijd. Consumentisme en materialisme zijn problemen die teruggaan tot de agrarische revolutie. En de Romeinen waren geen uitzondering.

We willen instinctief dingen hebben en dingen bezitten, omdat ze ons het gevoel geven dat we daarmee een voordeel hebben ten opzichte van onze “concurrenten” in het overlevingsspel dat we “leven” noemen.

De gigantisch winstgevende marketingmachine is niet de reden waarom je het nieuwste en het beste wilt kopen. Het zijn niet de reclames die jou er toe aanzetten om mooiere dingen te willen dan je vrienden of buren. De marketingprofessionals weten gewoon heel goed hoe je de menselijke primitieve verlangens kunt aanboren om jou iets te laten kopen, te begeren en te koesteren.

Het enige wat het universum aan jou vraagt om te verkrijgen is wat voedsel om te eten, wat water om te drinken, een veilig onderkomen en ongeveer acht uur slaap per dag. Alle het andere zijn onze eigen overbodige verlangens om meer aan ons leven toe te voegen.

Dat ze overbodig zijn betekent niet dat ze slecht zijn. Seneca herinnert ons er eenvoudigweg aan en vraagt ​​ons om te overwegen of je al die dingen ook echt nodig hebt. Of maakt het bezit ervan of het najagen ervan je leven ingewikkelder dan dat ze aan waarde toevoegen?

Dus als je vandaag langs je “waardevolle” spullen loopt, vraag jezelf dan af: “Heb ik dit echt nodig? Is het overbodig? Wat is dit eigenlijk waard? Wat kost het me?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Don`t copy text!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang gratis een mystiek e-boek

Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief. Dan blijf je niet alleen gemakkelijk op de hoogte van interessante artikelen, nieuwe cursussen en leuke acties, maar ontvang je ook tijdelijk het exclusieve mystieke ebook 'De Tempel der Mensheid'.