Artikelen

De hermetische kosmos

Het Corpus Hermeticum verkondigt niet alleen dat God in essentie Schepper is, maar beschouwt Hem ook als de Creatieve Wil. In de tiende verhandeling kunnen we lezen:

“De energie van God is wil en zijn essentie (is) het wezen (van alle wezens).”

De kosmos vertegenwoordigt het zintuiglijke beeld van God. Als iemand Hem wil zien, dan moet men naar Zijn schepping kijken, omdat God Zichzelf openbaart in het universum zonder daardoor te worden begrensd, beperkt of verminderd.

Hoewel de kosmos het zintuiglijke beeld van God is, verschilt het van God omdat een afgeleid beeld ook anders is dan het originele model. Maar tegelijkertijd lijkt de kosmos op Hem die het heeft geschapen, omdat het model wordt weerspiegeld in zijn eigen beeld.

God is eeuwig, zegt het Corpus Hermeticum, omdat Zijn bestaan ​​niet door iets anders werd veroorzaakt. De kosmos is onsterfelijk maar niet eeuwig omdat ze een begin heeft gehad, namelijk het moment waarop het door God werd geschapen.

Het concept van de eeuwigheid van de kosmos is echter niet de enige kosmologische doctrine die we in het Corpus kunnen vinden. Een variatie op dit idee wordt weergegeven door het concept van ‘definitieve restauratie’ of αποκατάστασις.

In de Asclepius voorspelt Hermes als een profeet dat in de laatste dagen het volk van Egypte, de meest vrome onder de naties, de goden zal vergeten en deze wereld zal beschouwen als kwaad en waardig om veracht te worden. In die tijd zullen duisternis en dood de voorkeur hebben boven licht en leven. De vromen zullen bekend staan ​​als gek en de godloochenaars als wijs. De aarde zal worden getroffen door verschrikkelijke verwoestingen, totdat God deze wereld zal vernietigen door zondvloed en vuur. Hij zal het dan terugbrengen naar zijn oorspronkelijke schoonheid en goedheid die was besmeurd door de zonde van de mens. Dit is de restauratie van de wereld. De gelijkenis van dit verhaal met de Apocalyps van Johannes is opvallend.

Omdat de kosmos het juiste beeld van God is, die het beste en mooiste wezen is, is de kosmos mooi en begiftigd met sensaties en intelligentie, waardoor ze de taak uitvoert die haar door God is gegeven. In de Asclepius kunnen we lezen:

“Daarom moet (de wereld) vol leven en eeuwigheid zijn, wil het voor altijd leven.”

In de eerste hermetische verhandeling toont Poimandres, het goddelijke intellect, aan de schrijver van de verhandeling een visioen waardoor hij kan zien hoe de wereld in het begin werd geschapen. De schrijver van de Poimandres zegt dat hij het helderste licht zag gevolgd door de dikste duisternis die leek op een opgerolde slang.

Dit beeld kan symbolisch de vormloze en chaotische materie voorstellen die God in een geordende kosmos vormt. Het aanvankelijke contrast tussen licht en duisternis verdient het om verder uitgediept te worden omdat deze belangrijke hermetische leer impliceert dat God in de zintuiglijke wereld het samenvallen van alle tegengestelden is, of de coincidentia oppositorum.

Omdat God het Principe van alles is, moet Hij vóór en boven alles staan dat van Hem komt. Dit houdt in dat Hij alle tegenstellingen moet ontstijgen, zoals duisternis en licht, niet-bestaan ​​en bestaan. God is Hij die alle tegenstellingen kan vaststellen omdat Hij ze bezit in Zijn diepste wezen. Een ander bewijs hiervan is te vinden in de Poimandres zelf, waar het goddelijke intellect is gedefinieerd als “zowel man als vrouw”.

Na de eerste creatieve impuls kwam de Logos tevoorschijn uit het rijk van goddelijk licht en hielp met de eerste organisatie van de vier fundamentele elementen van de schepping; vuur en lucht boven, aarde en water daaronder.

De Logos wordt gezien als de ‘zoon’ van God omdat die is ontstaan ​​uit het goddelijke intellect (Poimandres) die zichzelf als de ware God presenteert.

Nadat de vier elementen hun respectievelijke posities hadden ingenomen, ontstond het scheppende intellect, die zichzelf God de Vader noemde. Hij is de demiurg van de fysieke wereld die op zijn beurt de zeven gouverneurs van de zeven hemellichamen schiep. Dit zijn loyale assistenten van de Logos, die zij helpen bij het in beweging brengen van de rotatie van de sferen, waardoor alle wezens zijn ontstaan, voortkomen en zullen ontstaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Don`t copy text!

Word Vriend van de Mystieke School

Wil je verder lezen? Dat kan. Je kunt deze melding gewoon wegklikken, want wij doen niet aan betaalmuren.

Maar goede artikelen schrijven kost geld. Steun daarom onze missie als je ons werk belangrijk vindt.

Word Vriend van de Mystieke School